Friday, June 21, 2013

Cikgu Garang

Gua pernah bersembang dengan kawan gua pasal hal-hal kena marah ni. Masa kawan gua sekolah dulu, dia pernah kena sound kaw kaw punya dengan cikgu dia sebab selalu fail matematik moden. Disebabkan kawan gua ni sekolah SBP yang terer-terer, gagal subjek matematik moden merupakan benda yang paling pelik berlaku. Maka kawan gua yang sedang marah dan dendam ni terus menjalankan operasi belajar gila babi serta merta. Apa barang nak menangis lepas kena marah. Segala effort dia curahkan gila-gila atas study. Masa bermain futsal petang-petang dan tidur dipotong bagi mengisi masa membuat latihan matematik moden.


Hasilnya,


Seperti yang diduga, kawan gua berjaya mendapat A+ dalam subjek matematik moden. Oleh kerana terlalu gembira maka kawan gua mencari-cari cikgu yang selalu memarahi dia dulu.

"Cikgu! Saya dapat A+ math mode. Terima kasih atas segalanya," kata kawan gua dengan penuh rasa syukur. Masa tu kawan gua kata, segala dendam kesumat hilang dah serta merta. Dapat pulak cikgu tersebut , mengukir satu senyuman yang penuh makna untuk anak didiknya itu.

"Terima kasih je? Jomla belanja saya minum," kata cikgu yang suka marah tadi.

Hubungan kawan gua dengan cikgu dia tak terputus walaupun sudah belajar di universiti dah sekarang. Cikgu tersebut ada cakap, "Awak ingat saya marah-marah awak dulu apa saya dapat? Saya tak dapat apa-apapun melainkan kegembiraan anak didik saya dan keluarganya. Awak? Mungkin lepasni awak terus berjaya, belajar bagus-bagus, kerja bagus-bagus, kahwin, ada anak dan seterunsya. Kepenatan yang awak rasai macam nak gila sebelum ni hilang serta merta setelah melihat keputusan ini. Saya pulak? Saya masih disini, teruskan perjuangan saya mendidik anak bangsa, didik orang macam awak. Ada potensi tapi tak sedar, bla..bla...bla..."

*Senyum =)

1 comment:

moizate said...

panjang tol ceramah ckgu tu