Friday, December 7, 2012

Korporat ke Kerparat?

           Krungkreng SDN BHD, sebuah syarikat yang berasaskan tebu. Apa depa buat? Import tebu, gula pasir, air tebu, dan macam-macam lagi, semua benda diorang balun. Manakala, Dato' Q pula seorang ahli politik di negara Isketambola. Seorang yang dihormati dan disegani.

          Satu hari tu, bendahari syarikat Krungkreng SDN BHD berpindah ke syarikat lain. Bagi mengisi kekosongan jawatan tersebut, Krungkreng SDN BHD telah mempromosikan iklan-iklan di berbagai tempat. Bagi membodek Dato' Q, bos Krungkreng SDN BHD telah menjemput beliau untuk menjadi panel semasa interview pekerja nanti.

          Pada hari yang dijanjikan, temu duga berjalan seperti yang dirancang. Pada peringkat terakhir, iaitu sesi bersama Dato' Q, 3 orang je yang lepas. Andi, seorang akauntan di sebuah bank dengan yakin masuk bilik temuduga.

"Soalan pertama dan terakhir, 1+1 berapa?" Dato' Q dengan tenang bagi soalan.

"Kah3, gua dah agak dah, mesti dia nak gua dapat jawatan ni. Soalan budak tadika ni" desus hati Andi.

"Erm, 2" jawab Andi tenang dan professional. Selepas itu, Andi keluar dari bilik temuduga sambil senyum sinis memandang 2 orang yang belum temu duga lagi.

           Sarimah, mahasiswi yang baru selesai pembelajarannya dalam bidang ekonomi sedikit gugup masuk kedalam bilik temu duga. Tanpa diduga, soalan yang sama diberika kepada Andi tadi diajukan kepada Sarimah. "2," Sarimah jawab dengan tenang dan senyum, konon-konon boleh pikat sikit Dato' Q.

           Kori, orang yang terakhir ditemu duga. Rekod pasal dia tak banyak sangat. Yang pasti, dia ada diploma dalam bidang ekonomi ni. Soalan yang sama diajukan. Berkerut gak dahi Kori bila dengar soalan yang senang sangat tu. Lalu, dia tarik nafas perlahan-lahan dan menjawab.

"Dato' nak berapa? 2,3,4? Cakap je berapa yang Dato' nak," tenang sambil tersenyum menjawab.

Dato' Q tersenyum dan berkata,"Tahniah, anda terpilih bagi menggalas tugas ini," berjabat tangan dengan Kori, sambil kenyit-kenyit mata dekat Kori.



Persoalannya sekarang, pemimpin macam Dato' Q ke yang dicari? Kori tu lagi la, macam cibai!

p/s: Harap-harap pembaca faham mesej yang ingin gua sampaikan. =)